Podróż służbowa pracownika za granicę

Wysyłając pracownika w podróż służbową poza granice Polski pracodawca zobowiązany jest zwrócić mu część kosztów takiej podróży oraz wypłacić stosowne wynagrodzenie. Oto podstawowe zasady, o których należy pamiętać wysyłając pracownika w taką podróż.

 

  1. Pracownikowi za czas pozostawania w podróży służbowej pracodawca jest zobowiązany wypłacić wynagrodzenie. Co do zasady wynagrodzenie powinno obejmować czas, w którym pracownik pozostawał do dyspozycji pracodawcy i wykonywał pracę na jego rzecz. Zatem jeśli pracownik podczas podróży pociągiem, czy samolotem wykonywał pracę na rzecz pracodawcy należy wypłacić mu wynagrodzenie.
  2. Do czasu pracy wliczany jest także czas podróży, w takim zakresie, w jakim pokrywa się on z dziennym harmonogramem pracy ustalonym dla pracownika. Innymi słowy Jeśli podróż odbyła się w trakcie standardowego czasu pracy – jest ona weń wliczana. Dzieje się tak również w sytuacji, jeśli podróż uszczupla czas wolny pozostający do dyspozycji pracownika – wówczas także należy doliczyć ją do czasu pracy.
  3. Pracodawca powinien także zwrócić pracownikowi koszty dojazdów, czyli koszty biletów lotniczych, autokarowych czy kolejowych. Ponadto poruszanie się po miejscu docelowym komunikacją miejską, czy koszty postoju samochodu służbowego – także powinny zostać wyrównane przez pracodawcę. Istnieją także pewne metody obniżania kosztów parkingu. Na przykład jeśli pracownik jedzie samochodem służbowym na lotnisko, gdzie przesiada się na samolot, można zarezerwować miejsce na jednym z parkingów obok lotniska i zamówić dla pracownika transfer na lotnisko, często takie rozwiązanie okazuje się o wiele ekonomiczniejsze, więcej na temat zamawiania tego typu usług, można przeczytać na – parking przy lotnisku w Katowicach Atmosfera.
  4. Pracownikowi za wyjazd służbowy przysługuje także dieta. Jej wysokość jest zależna od kraju, do którego udaje się pracownik oraz od tego, czy ma on zapewnione wyżywienie czy też nie.
  5. Kolejną kwestią, o którą powinien zadbać pracodawca jest także zwrot kosztów noclegów, jeśli pracodawca nie zapewnia pracownikowi zakwaterowania, a podróż przewidziana jest na kilka dni.